In mijn hoofd

wpid-img_20150927_103649.jpg

Ik ben er een weekje tussenuit geweest. Op woensdag en donderdag kon ik namelijk niet naar school gaan, omdat ik graag bij een begrafenis wilde zijn. Die heeft mij de hele week wel bezig gehouden en ik merk dat ik voornamelijk in mijn hoofd heb gezeten. Veel heb nagedacht over waarom het mij zo erg raakt.
Eigenlijk zit ik bij nader inzien altijd in mijn hoofd. Ik ben een introvert, soms een extroverte introvert, en vind het fijn om lekker bij mezelf te blijven.

Ik beleef prikkels nogal intens. Ook krijg ik meer prikkels binnen dan veel andere mensen en het kost nogal veel energie om dit óf buiten te houden óf te verwelkomen en vervolgens te verwerken.
Dit kunnen mooie prikkels zijn, zoals zonnestralen door blaadjes van de bomen heen, een zingende vogel, een kind dat gierend van plezier in de plassen springt. De emoties die ik door die prikkels krijg kunnen zo heftig zijn, dat ik soms alleen maar kan huilen. Alsof het teveel emotie is en er een beetje druk van de ketel moet.
Maarja, dus ook verdrietige dingen. Boos makende dingen. Frustrerende dingen. Huilen, huilen, huilen.
Met mijn overdreven sensitiviteit pas ik binnen het hokje Hoog sensitief.
Dit brengt mij vaak ook prachtige dingen, want mijn vriend beleeft dingen veel minder intens dan ik. Via mij zegt hij wel eens meer te kunnen voelen en dat vind ik echt heel erg mooi :).
Ook vind ik het leuk om te proberen mijn beleving over te brengen in kunst. Impressionisme spreekt mij erg aan, maar ik denk dat ik later (als ik groot ben) niet alleen naar de werkelijkheid wil schilderen. Ik wil ook hetgeen gaan schilderen wat je niet ziet, maar voelt.
Hoe ik dat ga doen? Nog geen idee. Ik heb nog zo’n 4 jaar ongeveer. Dat zijn vraagstukken voor een later moment tijdens mijn reis :).

Anatomie.

Heb je je ooit eens afgevraagd hoe je skelet er uit ziet? Wat het verschil is tussen een mannen- en een vrouwenskelet?

Ik wel. Voor de les Anatomie moesten we de maten van onze botten opmeten en dit op schaal 1:10 uittekenen. Ik heb ook meteen het skelet van mijn vriend erbij genomen, gewoon om te zien hoe verschillend dat eruit ziet. Een skelet heeft over het algemeen overeenkomstige verhoudingen. Het verschil individueel zit hem vaak in de dikte van de botten, de breedte en diepte van de ribbenkast en hoe breed je schouders en je heupen zijn. Vrouwen hebben een bekken dat iets anders gekanteld is, vaak ook breder en mannen hebben vaak bredere schouders.

wpid-20151005_111339.jpg

Dit allemaal ter voorbereiding van het modeltekenen. Tot mijn grote vreugde gingen we dat deze les doen! Super leuk, want nu hebben we al een aantal weken het skelet bestudeerd en kunnen we dit eindelijk ‘op de praktijk’ toepassen.

Om te beginnen is het altijd wel verstandig om even ‘warm’ te tekenen. Standen van 3 minuten waarin je alleen snel met lijnen grof weer geeft hoe het lijf gevouwen is.
Het leuke hieraan is dat je vaak bij de snelle schetsen kunt zien hoe trefzeker de lijnen zijn. Hoe geoefend de kunstenaar is in het tekenen. Hoe meer je oefent, hoe meer dit in je spiergeheugen gaat zitten en hoe sneller je meteen een  correcte lijn neer zet.
Dit is een erg slechte foto, maar links is in 1 min. getekend en rechts in 3 min.

wpid-2015-10-07-22.17.22.png.png

Het idee was dat we ook het skelet door het model heen moesten tekenen. Dat heb ik niet echt gedaan en ik moet zeggen dat ik door mijn enthousiasme het ook steeds vergat.
Toen ik het eenmaal deed, hielp het wel enorm. Je hebt dan een soort kapstok waar je de rest van het lijf omheen kunt vouwen.

wpid-img_20151007_222506.jpg wpid-img_20151007_222440.jpg

wpid-img_20151007_222531.jpgVooral in de tekening van de rug kun je goed zien dat ik het skelet heb gebruikt als basis. Ik had het volgens de docent wel wat duidelijker mogen tekenen, maar toch kun je een beetje de ribbenkast, de schouderbladen en het bekken zien. Ik ben wel een beetje trots op die tekening 🙂

wpid-20151007_173514.jpg

Aan het eind van de les bekijken we iedereens werk altijd. Super leuk om van iedereen hun proces en hun handtekening terug te zien in hun werk.

 

Verder hadden we ’s avonds perspectief/doorschouwkunde. Dit gingen we toepassen op het station van Groningen door daar ter plekke te gaan tekenen.
Ik begon veel te gedetailleerd met een perron met allemaal boogjes. Ik denk dat ik 45 minuten bezig ben geweest met alle lijnen naar het verdwijnpunt leiden om te kijken of ik het wel goed deed.

wpid-2015-10-12-11.08.05.png.png

Toen ik daar eenmaal klaar mee was, had ik nog een half uur en niet veel fut meer. Om mijn volgende tekening zit niet eens een kader:

wpid-2015-10-12-11.10.21.png.png

Donderdagochtend was het tijd voor compositie. De bedoeling was dat we de composities van werken van bekende meesters voor ons, gingen bestuderen en natekenen.

 

wpid-20151008_120245.jpg

Zoals je misschien kunt zien, kun je alle lijnen wel terugvinden in het schilderij op een andere plaats. Ze lopen evenwijdig aan elkaar of juist tegen elkaar in. Dat geeft elke keer een andere effect. wpid-20151008_120228.jpg

wpid-20151008_113954.jpg

Dit portret van Rembrandt vind ik persoonlijk geniaal. Hij stond er wel om bekend (en samen met hem, alle kunstenaars uit die tijd) dat hij ontzettend goed na dacht over zijn compositie.
Dat zwaard vormt precies een lijn met zijn hoed en die veer. Als dat zwaard een paar centimeter naar beneden had gezeten (wat vast was gebeurd als hij het aan de toevalligheid had overgelaten), was het schilderij een stuk minder in balans. De diagonale lijn die tegen veel andere lijnen in druist, achter het personage, is een schaduw die ik in eerste instantie niet eens zag, maar wel veel doet voor het beeld.

wpid-20151007_232045.jpg

En dan ’s avonds is het tijd voor tekentechnieken. De huiswerkopdracht was het tekenen van een erg lichte tekening en een donkere, waar weinig contrast in zit.

Omdat we binnenkort met grafiek aan de slag moeten, hebben we deze les gefocust op arceren. Italiaans arceren wel te verstaan, waarbij je alle lijnen in één enkele richting tekent.

wpid-20151008_175625.jpg

Na 1,5 uur was dit mijn resultaat, op A3 formaat dus bedenk maar eens hoe lastig het is om dan rechte lijnen te trekken, haha.

Maar ik moet zeggen: het geeft een tof effect. Dit is ook huiswerk voor de volgende keer dus ik ben benieuwd wat ik er dan van bak :).

Volgende week meer!

Laat vooral reacties achter, want dat vind ik leuk!!!

Advertenties

Een gedachte over “In mijn hoofd

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s